«Φιλοκτήτης» του Γιάννη Ρίτσου

22 Feb 2020

«Η σημαντικότερη πολιτική αλλαγή στη ζωή του ίδιου του Ρίτσου, όπως και του Σοφοκλή, ήταν η διάσπαση της ενότητας των Ελλήνων», επισήμανε ο πιο συστηματικός μελετητής του ποιήματος του Ρίτσου, ο Πίτερ Μπήαν, ο οποίος υποστήριξε ότι ο ποιητής χρησιμοποίησε τον μύθο του Φιλοκτήτη με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτυπώσει όλη την ελληνική ιστορική εμπειρία

Καλοκαιριάτικο απόγευμα. Σε μιαν ερημική ακρογιαλιά νησιού — ίσως της Λήμνου. Ένα καράβι αραγμένο. Ακούγονται φωνές και γέλια ναυτών. Έξω από μια βραχοσπηλιά, κάθονται δυο άντρες — ο ένας, γενειοφόρος, ώριμος,· ο άλλος, νέος, σα να ’ναι  ο Νεοπτόλεμος.

 Ο ώριμος άντρας, ύστερ’ από χρόνια απομόνωσης, είχε μιλήσει πολύ στον Νέο, και τώρα σωπαίνει πάλι, μέσα στη θλίψη. Ο Νέος, σα να παίρνει μια δύσκολη απόφαση, αρχίζει να του μιλάει

ΟΧΙ τοις κείνων ρήμασι πειθόμενοι πια... αλλά με το το «ένδον ρήμα» μέσα στην Ιστορία... με τον εσώτερο πυρήνα του ο καθένας μέσα στη ζωή, στην αέναη αλλαγή του κοσμου... γνωρίζοντας πως δεν υπάρχει καμμιά ουσιαστική νίκη!

Ο Ρίτσος ταλαντεύεται μεταξύ ιστορικής πληγής και ψυχικού τραύματος, ιδεολογικού καθήκοντος και ιδιωτικής ενδοσκόπησης, πράξης και προσωπείου, πολέμου και φιλίας.  Αν ο Φιλοκτήτης του Σοφοκλή είναι μια ιστορία πόνου, απάτης και του πώς κερδίζεται ο πόλεμος, ο μονόλογος του Ρίτσου είναι πιο αμφίσημος σε σχέση με άλλες, παλαιότερες και σύγχρονες, εκδοχές του μύθου. Εστιάζοντας στον Νεοπτόλεμο και όχι στον Φιλοκτήτη, ο Ρίτσος προσθέτει μια νέα διάσταση στη σύγχρονη πρόσληψη του μύθου και δοκιμάζει να προσδιορίσει τη συνολική πολιτική του θεωρία: Είμαι ζωντανός σημαίνει συμμετέχω σ’ έναν προβληματικό κόσμο. Πρέπει να πάμε στην Τροία, αλλά πρέπει να πάμε όχι πια ξεγελασμένοι από μηχανισμούς που η ίδια η ιστορία έχει διαψεύσει, είτε από φτηνούς ή χρεωκοπημένους μύθους, αλλά να προχωρήσουμε με τα μάτια ορθάνοιχτα, χωρίς αυταπάτες, μεταφέροντας τη «σιωπή» μας, μέσα στην οποία θα αποδεσμευτούν νέες δυνάμεις, που θα χρησιμεύσουν στην ανθρωπότητα σαν ένα γεφύρωμα προς το μέλλον.

 

Συντελεστές

 

Σκηνοθεσία-σκηνογραφία: Νικόλας Ιορδανίδης

Σκηνικά-Κοστούμια: Πλεύση στο Αιγαίο

Φωτισμοί: Έκτορας Ροδινός

 

Ερμηνεία:

Νικόλας Ιορδανίδης

 

Στο ρόλο της αφηγήτριας η Μαριέλα Δουμπού

 

Διάρκεια 60 λεπτά

 

Από την Τετάρτη 26 Φεβρουαρίου 2020, κάθε Τετάρτη στις 18:30 για 7 μόνο παραστάσεις

 

Studio Μαυρομιχάλη

Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια

 

Τηλ. 2106453330

 

studiomavromihali@gmail.com

 

www.studiomavromihali.gr

 

Τιμές εισιτηρίων :

Κανονικό : 10 ευρώ

Φοιτητικό, κάτω των 25 ετών και άνω των 65 ετών, Άνεργοι : 8 ευρώ

Ατέλειες : 5 ευρώ

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΤΗΣ ΖΑΚΥΘΟΣ Διονυσίου Σολωμού με την Κατερίνα Γκατζόγια.

6-Jul-2020

1/5
Please reload

Please reload